روش‌های ورود به شغل آموزگاری
نوشته شده توسط : کنکور نویس

معلمان مقطع ابتدایی، مسئولیت آموزش دانش‌آموزان پایۀ اول تا ششم دبستان را بر عهده دارند. این گروه از معلمان باید توانایی تدریس همۀ دروس این مقطع شامل ریاضی، علوم تجربی، قرآن، فارسی، نگارش (تمام پایه‌ها)، هدیه‌های آسمانی (از پایۀ دوم به بعد) و مطالعات اجتماعی (از پایۀ سوم به بعد) را داشته باشند.

علاوه بر این، برای استخدام معلم تحت عنوان آموزگار ابتدایی، لازم است که در زمینۀ روش تدریس، روانشناسی تربیتی و ارتباط با کودکان، اطلاعات و دانش کافی داشته باشید.

اما میزان مهارت شما در این حوزه‌ها از چه طریقی سنجیده می‌شود؟ به چه روش‌ و شرایط  معلم ابتدایی شدن اقدام کنید؟ در ادامۀ مقاله قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم.

روش‌های ورود به شغل آموزگاری دورۀ ابتدایی

برای اینکه به عنوان معلم مقطع ابتدایی وارد آموزش و پرورش شوید، می‌توانید با یکی از سه روش زیر اقدام کنید:

  1. استخدام به عنوان معلم ابتدایی از طریق دانشگاه فرهنگیان
  2. استخدام به عنوان معلم ابتدایی از طریق آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش
  3. استخدام به عنوان معلم ابتدایی حق‌التدریس

هر یک از این روش‌ها شرایط خاص خود را دارد که در ادامۀ مقاله به بررسی همۀ این موارد خواهیم پرداخت.

شرایط معلم ابتدایی شدن از طریق دانشگاه فرهنگیان

برای استخدام به عنوان معلم ابتدایی، اولین و مطمئن‌ترین مسیری که وجود دارد قبولی در دانشگاه فرهنگیان و رشتۀ تربیت معلم است. البته به دلیل مزایایی که دانشگاه فرهنگیان به دانشجویان خود ارائه می‌دهد، رقابت برای ورود به این دانشگاه بسیار فشرده است و قبولی در این آزمون نیاز به تلاش زیادی دارد.

اگه از طریق کنکور سراسری برای معلمی اقدام می کنین باید بدونین که فقط دانشگاه تربیت معلم ، فرهنگیان و شهید رجایی این حرفه رو آموزش میدن . شرایط دبیر شدن از طریق کنکور به این شکله که بعد از قبولی در دانگشاه فرهنگیان و گذروندن 4 سال آموزشی می تونین فعالیت خودتون رو شروع کنین .

از جمله شرایطی که معلم باید داشته باشه تا بتونه در کنکور سراسری دانشگاه فرهنگیان و شغل معلمی رو انتخاب کنه داشتن سلامت جسمی و روانی و آمادگی روحی برای اجرای نقش معلمیه ، یک معلم باید ظاهر آراسته و بیان شیوا داشته باشه و از اون جایی که معلم ها با کودکان در ارتباط هستن باید از نظر سلامت روحی وضعیت مناسبی داشته باشه . بعد از اینکه این موارد بررسی شد و فرد شرایط لازم برای انتخاب رشته معلمی رو به دست آورد اون زمانه که شرایط معلم شدن رو داره.

رشته آموزش ابتدایی با بیشترین ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان ارائه می شود که در گروه علوم انسانی بیش از سایر گروه ها ظرفیت دارد. برای ورود به این رشته ، ضمن داشتن مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی ، می بایست واجد شرایط زیر نیز باشید :

  • دارا بودن معدل کل دیپلم 14 و بالاتر
  • رعایت شرط سنی دانشگاه فرهنگیان که حداقل 17 و حداکثر 24 سال تمام است که البته در کنکور 99 ، شرط سنی دو سال اضافه شده است و در سال های گذشته 22 سال تمام بوده است.
  • حضور در جلسه کنکور و کسب حداقل تراز 6500 و بالاتر (برای اطلاع از دروس لازم برای قبولی در رشته تربیت معلم ابتدایی می توانید بر روی لینک کلیک کنید)
  • انتخاب دانشگاه های بومی (به عبارتی دیگر ، هر داوطلب تنها می تواند از رشته های دانشگاه فرهنگیان استان بومی خود انتخاب کند)
  • انجام انتخاب رشته کنکور سراسری و قرار دادن رشته های دانشگاه فرهنگیان در فرم انتخاب رشته کنکور
احتمالا این را هم بپسندید  دریافت شماره پرونده و داوطلبی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1401

برای اطلاع از شرایط معلمی در سایر پایه ها میتوانید این مقاله ما را مطالعه بفرمایید : شرایط جدید معلم شدن

 
 

لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان

لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری توسط سازمان سنجش منتشر می شود و انتخاب رشته این دانشگاه همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری است. پس از آنکه تمام شرایط را دارا باشید و تراز بالای 6500 را نیز کسب کنید ، به صورت چند برابر ظرفیت برای مصاحبه دعوت خواهید شد که لازم است در این مرحله نیز نمره قابل قبولی را نیز کسب کنید تا گزینش شما قطعی شود.

اسامی رشته های این دانشگاه به شرح زیر می باشند :

  • آموزش ریاضی
  • آموزش فیزیک
  • آموزش شیمی
  • آموزش زیست شناسی
  • آموزش جغرافیا
  • آموزش تاریخ
  • آموزش ابتدایی

خب پس علاوه بر این مسائلی که معرفی شد ، داوطلبا باید شرایط علمی لازم رو برای انتخاب این رشته در کنکور سراسری داشته باشن که در ادامه این شرایط رو گفتیم .

 

 اول اینکه فرد باید حداقل نمره علمی یعنی 6500 رو برای مجاز شدن به انتخاب رشته به دست بیاره .

 دوم اینکه حداکثر سن فرد باید 24 سال باشه

 معدل متوسطه فرد هم نباید کمتر از ۱۴ نباشه .

بومی بودن در این روش ملاکه و مصاحبه اختصاصی هم خیلی مهمه . توی این مصاحبه باید صلاحیت های عمومی خودشون رو اثبات کنن . چون داوطلبا بعد از داشتن شرایط لازم و شرکت در کنکور باید بتونن فرایند مصاحبه دانشگاه فرهنگیان رو هم با موفقیت بگذرونن .

 

https://cfu.ac.ir/





:: برچسب‌ها: معلمی، شغل معلمی ,
:: بازدید از این مطلب : 489
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: